Ad Code

Responsive Advertisement

INNEN-ONNAN

6/innen-onnan/ticker-posts

AVIATOR DOUGLAS – PILÓTAÓRA PILÓTÁKNAK

 


Azonban azt nem tudjuk, hogy valaha is kikérte-e valaki aktív pilóták véleményét erről a stílusról.


Miért, ki másnak? – kérdezhetné a reménybeli nyájas olvasó. Nos, akár bárki másnak is, hiszen a pilótaóra a karóra stílusok egyik jellegzetes válfaja. Aki kicsit is tájékozott az órák világában, az indexek és mutatók jellegéről azonnal felismer egy ilyen órát, legyen az time-only, GMT vagy kronográf. Gyártótól függetlenül a pilótaórák számlapjáról a múlt század eleje-közepe repülőgép műszereinek jellegzetességei köszönnek ránk. „Történelmileg“ úgy alakult, hogy egy pilótaórának így kell kinéznie, és a műszerfali óra jelleg lett az etalon. Azonban azt nem tudjuk, hogy valaha is kikérte-e valaki aktív pilóták véleményét erről a stílusról, hogy vajon tényleg ilyen jellegű órákat szeretnének-e látni a csuklójukon. Elképzelhető, hogy ez egészen addig nem történt meg, amíg a svájci Porrentuyban működő és a pilótaórák készítése iránti elkötelezettségét nevével is hangsúlyozó Aviator cég ki nem helyezte kutatás/fejlesztés részlegét a Jura-vidék repülőtere irányítótornyának tetején berendezett laboratóriumba. Attól a naptól fogva a cég a repülőtér nyüzsgő világának szerves részeként működik, és óráik tervezésekor maximálisan figyelembe veszi azok véleményét, akik életüket a repülésnek szentelték. Talán nem véletlen, hogy jelenleg futó hat kollekciójuk közül mindössze egyetlen, az Air Cobra kronográf család hordozza magán a pilótaórák szokványos jellegzetességeit.


DOUGLAS DC-3 A MÚLT SZÁZAD NEGYVENES ÉVEIBŐL. KÉP CND.BRITANNICA

A cég olyan repülőgép-típusokról nevezte el kollekcióit, amelyek a maguk idején innovatívnak számítottak, s noha az idő múlásával kikerültek az aktív szolgálatból, ma is a repülés történetének fontos állomásaiként tekintenek rájuk. A Douglas DC-3, ez a nagy belső terű, teher- és utasszállításra egyaránt gyártott repülőgép, első útját 1935. december 17-én tette meg. A Douglas Aircraft Company légcsavaros gépe új szintre emelte az utasszállítást azzal, hogy a fedélzetén minden korábbinál tágasabb férőhelyet és nagyobb kényelmet biztosított az utasok számára, ráadásul képes volt három megállással, 18 óra alatt átszelni az észak-amerikai kontinenst New York és Los Angeles között. 1939-re a Föld légitársaságai 90%-ban az eredeti DC-3-mal vagy valamelyik variációjával szállították utasaikat. Az Aviator Douglas kollekciója hat alkollekciót tartalmaz, amelyek közül most a Day-Date három variációját nézzük meg. 

AVIATOR DOUGLAS Day-Date 41, áttört számlappal


A 41 mm-es, rózsaarany PVD-vel ellátott 316L acéltokban a Sellita SW240-1-en alapuló AV 1000 automata szerkezet ketyeg 28800 féllengéssel és 41 óra járástartalékkal. Az óra különlegessége a többszintes áttört számlap, amelyen legalul a hét napjait és a dátumot megjelenítő tárcsák látszanak, az e fölötti üveglapon pedig a lebegőnek tetsző rakott indexek. Az üveglapot keretező flench plate-en pontindexeket látunk, a frekventált helyeken háromszögekkel helyettesítve, míg a döntött flench ringen a számokkal jelzett tízpercenkénti osztást. Az arab számos indexeket tartó üveglapot két helyen nyitották meg, ívesen a hét napjai számára a 11-es és az 1-es között, és hagyományos dátumablakot képezve a 6-osnál. Az óra fedése alul-felül zafírkristály, ahogy a kollekció valamennyi modelljén. Természetesen alapvetően angol nyelvű feliratokkal készül az óra, de a fenti képen a II. világháborúban a szövetségesek oldalán harcoló hős lengyel pilóták emlékére kiadott különleges kiadás szerepel, amelyen a hét napjai lengyelül jelennek meg, a rotor pedig a lengyel sast formázza. Ár: 1430 euró, az angol nyelvű változaté 1145 euró. 

AVIATOR DOUGLAS Day-Date 41 hagyományos számlappal


A Day-Date polgáribb külsejű variációja ugyanazzal a werkkel, de kardmutatókkal és szektoros elrendezésű, római számos indexekkel elegánsabbá tett hagyományos számlappal készül. A három íves részből álló tokforma és a teljes polírozás azonos az előzővel, miként az átlátszó hátlap is, amin azonban a csapágyas illesztésű rotor vagy a kifutópályán álló és a repülőnek széttárt karral jelző emberalakot formáz, vagy egyszerűen a DC-3 felülnézeti képét. A számlap függőleges barázdáltságát, az áttört számlaposhoz hasonlóan, középen egy kerekeit kieresztett repülőgépre hajazó vonalas ábra díszíti. Ez az ábra az áttört számlapos színvariációin eltérő színnel jelenik meg, ezen a verzión pedig a számlapéval azonos színnel. Ár: 995/1045 euró, a lengyel változat 1495 euró.

AVIATOR DOUGLAS Day-Date 44


A Day-Date modellek közül a legelegánsabb a 44 mm-es, azonban ekkora tokátmérőhöz  már csukló kell. A nyolcféle színváltozat mindegyike megragadja a tekintetet egyszerűségével és harmonikus vonalaival, de talán leginkább a tojáshéj (vagy elefántcsont) színű világos számlaposok keltenek hamisítatlan vintage érzést. A közepet uraló vonalas ábra itt is megjelenik, viszont a mutatók ezen a modellen a DC-3 légcsavarjainak formájára hasonlítanak. Némi sportosságot kölcsönöznek az órának a frekventált pozícióknál alkalmazott piros számok és a dátumablakra mutató kis háromszög piros színe. Ezt a modellt ETA 2834-2-vel vagy Sellita SW 240-1-gyel szerelik, mindkettőnél sunray csiszolással díszítik a rotort és kékített csavarokat alkalmaznak. Könnyen megállapítható, hogy éppen melyik werk ketyeg egy adott példányban, mivel az ETA 25 kövével szemben a Sellita 26 köves. Ár: 1045/1095 euró.


A LEGFELSŐ KÉT VERZIÓ BRONZ-BARNA SZÁMLAPJA KÜLÖNÖSEN JÓL ÁLL AZ ÓRÁNAK
 

Az Aviator a Roamerrel, a Doxával és más, belépő szintű és az alsó-közép kategória felé nyújtózó svájci márkákkal azonos minőség- és árkategóriában versenyez. Mint láttuk, az óráit jól bevált, megbízható automatákkal szereli (a Douglesek között létezik egy kvarc modellcsalád is), s az Aviatorok legfőbb erényeit a stílus és a kidolgozás minősége adják. És talán valóban olyanok ezek az órák, amilyeneket a pilóták viselni szeretnének.

Az órák képei: AVIATOR

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Ad Code

Responsive Advertisement