Ad Code

Responsive Advertisement

INNEN-ONNAN

6/innen-onnan/ticker-posts

BALTIC SCALEGRAPH TOUR AUTO 2025 – AZ ASZFALT ÚJABB ÜDVÖSKÉJE


Magához vonz, a válladra csap, rád kacsint és azt mondja: Vegyél meg, csatolj a csuklódra, aztán ülj be az autódba és zavard neki a járgányt világnak!

Kíváncsi vagyok, mikor lépi át a Baltic a maga Rubikonját, ami az ő esetükben a mikromárka és a „bevett“, független kisüzem között húzódik. Az értékesítés még online folyik, de már számos bemutatóteremmel is rendelkezik a cég, könnyen felismerhető egyéni stílusban készülő szériái száma, változatossága, minősége és ismertsége pedig bőven túlmutat az átlagos mikrók színvonalán. Ráadásul az a bizonyos ismertség nem holmi agresszív reklámkampányok hatására hízik egyre nagyobbra, sokkal inkább az órás sajtónak köszönhető: világszerte szakújságírók, bloggerek és vloggerek tömkelege veti rá magát minden újdonságra, ami megjelenik a Baltic háza táján. Így aztán nem csak érdemes odafigyelni a francia cég produktumaira, de hovatovább bűn lenne kihagyni bármit is munkásságuk alakulásából.




Szakmai elismerésnek is tekinthető, hogy a Baltic immár harmadik esztendeje a vintage touning-autóknak rendezett öt napos, körpályákkal tarkított országúti verseny, az idén áprilisban 34. alkalommal elstartolt „Tour Auto“ hivatalos időmérője. A Franciaország közútjain, néhány közbeiktatott körpályán és lezárt útszakaszokon kialakított kvázi versenypályán Párizstól Nizzáig tartó útvonalon két autóval (1963-as Lotus Elan 26R és 1965-ös MG B) résztvevőként is szerepelt a cég, így amellett, hogy mérték az időt, versenyre is keltek vele. Az a tény, hogy a reklám hatásából származó várható haszon mellett költöttek is az eseményre, hiszen a veterán versenyautók szerepeltetése nyilván komoly pénzbe került, tovább növelhette a beléjük vetett bizalmat. Természetesen egy új óra kifejlesztése sem olcsó mulatság, márpedig a Maison a tavaly piacra dobott Tour Auto 2024 Tricompax után az idei verseny előtt is egy dedikált modellel tisztelgett. A Scalegraph Tour Auto 2025 pedig legalább annyira új, mint amennyire az elődmodell folytatása, ezért érdemes közelebbről is megvizsgálni.


BALRA A '24-ES MODELL. A KÉP CSAL, A KÉT ÓRA ÁTMÉRŐJE A VALÓSÁGBAN EGYFORMA.
 

A két modell méretei csaknem azonosak, miként a tok felépítése is, csupán vastagságban hízott az idei 0,6 mm-t 13,5-ről 14,1-re, ami egy sportos kronográfnál még éppen nem túlzás. Azonos a szerkezet is, a jó öreg 7750-en alapuló, de a segédszámlapok 3-6-9 elrendezését biztosító, kézi húzós Sellita SW510-M, a maga nagyobb motorrugóval megtámogatott 63 órás járástartalékával. Nem különböznek a felhasznált anyagok sem: 316L nemesacél a tokozásnál és alumínium a lünettánál. A mutatók formájában sincs változás, még a stopper-történelem leghangsúlyosabb központi másodpercmutatója is újrázik, a két óra jellege mégis teljesen más. Míg a ’24-es modell lényegében a Baltic Scalegraph Classic-jának arab számos órajelölőkkel ellátott, átszínezett, „pandátlanított“ verziója, az idei újdonság a „nagy szem“ által meghatározott számlapi képpel a múlt század hetvenes éveinek autós kronográfjait idézi.



 

A hármasnál elhelyezett nagyobb méretű regisztert, a „nagy szemet“ persze úton-útfélen alkalmazzák no name márkáktól a Breguet-ig (lásd Type XX Chronographe 2075), eredetileg mégis csak a XX. század nagy olajválsága előtti évek stopperes sportórái hozták divatba. A Scalegraphe Tour Auto 2025 pedig éppen ezt a feeleinget biztosítja. Hangsúlyosak a világoskék alapon kontrasztosra vett és körkörös mintázattal ellátott segédszámlapok a kilencesnél és a hármasnál, míg a tizenkét órás számláló szinte rejtve marad a hatosnál. Régi optikai trükk a tekintet ráirányítása a harminc perces számlálóra az alapszínnel váltakozó ötpercenkénti színes csíkozással (köridők mérésénél onnan kell leolvasni az igazán lényeges információt), a megnövelt méret pedig tovább fokozza az optikai hatást. Az más kérdés, hogy ez az elrendezés rendesen hókon vágja a szimmetriát, de hát sportolunk, nem centizgetünk.



 

A frontoldal kékjei – a közép világosa, a percosztások sötétebb gyűrűje és a tachymeteres lünetta sötét mélykékje – együtt szinte vidám külsőt kölcsönöznek az órának, azt az adrenalintól fűtött önfeledt érzést sugározva, amit száguldás közben érezhet a versenyző. Én csak egy motívumra kérdeznék rá. Vajon mi célt szolgál a pontszerű órajelölők alatti applikált szaggatott vonal? Autópályák sávhatároló jelölését jelképezné, vagy valami más okból díszeleg a számlapon? Mert a pontos leolvashatóságot nem segítik ezek az íves vonalak. Polírozott felületük csillogása csalós, úgy tűnhet, mintha az óra- és percmutatóhoz meg az órajelölőkhöz hasonlóan azok is be lennének vonva luméval, de nem. És ha sötétben nem kell látszaniuk, akkor mi végre szolgálnak világosban? Vagy ne firtassuk? Fogadjuk el, hogy az óratervezőknek is lehetnek titkaik? Talán jobban járunk, ha így teszünk, hiszen ez a 2025-ös Scalegraphe ezzel a titokzatos célú vonalkázással együtt is megelevenedett mágnesként működik. Magához vonz, a válladra csap, rád kacsint és azt mondja: Vegyél meg, csatolj a csuklódra, aztán ülj be az autódba és zavard neki a járgányt világnak!


 

A tokozás mind az autós kronográg műfajhoz, mind a Baltic óráinak folyamatosan javuló minőséghez méltó. Szál-csiszolt felületek uralják a fémet, polírozás nyomait csak a barázdált korona végződésén és a fölül kiszélesedő lünetta szélének letörésén látunk. Az összkép masszív, sportos, de nem hivalkodó. Tömör fémfelület fogad a hátoldalon, rajta a Tour Auto 2025 felirat és a 400 darabra limitált széria sorszámozása. Talán csak a szépen megmunkált, rizsszem mintás csat alkalmazásán lehetett volna még gondolkodni, hogy polírozott közepével csillogóbbá tett finomkodó eleganciája valóban passzol-e egy sportórához. De ezt csak a ius murmurandi, a morgolódás joga íratja velem, hiszen bizonyára létezik az a négyszáz vásárló, akinek ez a limitált szériás óra úgy jó, ahogy van.


 

Főleg, mivel üde kékségű kronónk képességeit megfejelték 100 méteres vízállósággal is, ami tökéletesen elegendő védelmet biztosít a mindennapokra, még zuhanyozáshoz, strandoláshoz sem kell levenni. Mivel a korona mellett a nyomógombok is menetesek, a víz alatt is tökéletes biztonságban tudhatjuk a Scalegraphot, ha merülés előtt meggyőződünk róla, hogy mindegyiket akadásig becsavartuk. Autós stoppereknél ritka ez a gondoskodás a gyártó részéről, érdemes kihasználni. Aztán jövőre meglátjuk, a 2026-os Tour Autóra mivel rukkol elő a Baltic. 

A képek forrása és további információk: Baltic

 

ADATOK 

Modell

Baltic Scalegraph Tour Auto 2025

Funkciók

Óra, perc, futó kismásodperc, stopper, 30 perces és 12 órás számláló

Tok anyaga

316L acél, alumínium lünetta

Számlap

Szatén fényű, pontondexekkel, három segédszámlaps elrendezéssel 3-6-9 óránál,

Korona

Barázdált, jelzett, menetes korona és nyomógombok

Rögzítés

Fémcsat vagy alcantara szíj

Fedés

Dobozos zafírkristály, tükröződés elleni bevonat a belső oldalon

Átmérő

39,5 mm

Fültől fülig

47 mm

Fülek között

20 mm

Vastagság

14,1 mm

Kaliber

In-house módosított Sellita SW510-M, kézi húzós, másodperc stopos

Frekvencia

4 Hz (28800 féllengés/óra))

Járástartalék

63 óra

Vízállóság

100 m

Ár

2222,50 Euro (~ 890 ezer Ft Áfával!)

 

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Ad Code

Responsive Advertisement