Ad Code

Responsive Advertisement

INNEN-ONNAN

6/innen-onnan/ticker-posts

Berneron – Egyensúlyozni az őrület határán

 




„Nincs olyan fa a természetben, amelyik szimmetrikus lenne, és senki sem mondja, hogy szebb lenne, ha az lenne.“ (Sylvain Berneron)


Ha bárki azt hinné, hogy a svájci óraipar csak úgy „elvan“ a maga dicsőségével, hatalmasat téved! A svájci völgyekben ugyanis mindig történik valami, különösen az óraipari konglomerátumoktól és a szigorú anyacégektől mentes függetlenek világában. Például nemrég ez történt:

 

BERNERON MIRAGE "4N" ÁRNYALATÚ YELLOW GOLD ÉS WHITE GOLD

Kedves Reménybeli Olvasó, nyugodj meg – jól látod, ezek az órák valóban így néznek ki. Eme fantasztikus öltönyórák Svájc egyik vadonatúj manufaktúrájában születtek, egy igazi családi vállalkozásban. A Berneron házaspár, Sylvain és Mary-Alix mindössze évi 24 óra elkészítésére vállalkozott. Az első három évre tervezett kapacitás már „lábon elkelt“, mind a hetvenkét példányra akadt vevő, aki rajzok és prototípusok alapján bizalmat szavazott ezeknek a mindeddig ismeretlen óráknak és elsősorban készítőiknek.

 

SYLVAIN ÉS MARY-ALIX BERNERON


Az új márka kigondolója az ipari formatervezői végzettségű Sylvain Berneron, aki dolgozott már a BMW-nek, a Porschénak, a Ducatinak és az MV Augustának, később átnyergelt az órákra, és a Richemont Csoportban kamatoztatta tervezői tudását, jelenleg pedig a Breitling termékigazgatója. Hogy akkor mikor foglalkozik a Berneron órákkal? Nos, péntektől hétfőig.

Mary-Alix, miután két üzleti diplomát is szerzett, dolgozott a Chanel órás részlegénél (Chanel Haute Horlogie), ahol a legkevésbé sem divatórák készülnek. Legyen rá példa ez a 200 méterig vízálló, kerámia tokos, aranyberakásos, automata „női“ búváróra:


CHANEL J12, CAL.: 12,1, 38 MM (FEHÉRBEN 33 MM)

Mary-Alix váltott a Chanel után, építészetet tanult, és évek óta ezen a területen dolgozik, különös figyelmet szentelve a természeti környezet és az épített környezet egységének megteremtésére. Férjével együtt a sport és a természet szerelmesei, lenyűgözi őket az élővilág harmóniára törekvő egyensúlya, és bármilyen furcsán hangzik, ez a szemlélet jelenik meg részükről a karórák mikrovilágának csodálatában is. Mindketten imádnak „bütykölni“, azaz kézzel finommechanikai munkát végezni az „erős technikai megkötésekkel rendelkező tárgyak“ – jelen esetben az óratok mérete adta lehetőségek – világában. A házaspár valódi, klasszikus értelemben vett manufaktúrában gondolkodik, óráik kizárólag nagy múltú, hagyományos eszközökkel és technológiákkal készülnek.


LENYŰGÖZŐEN KIALAKÍTOTT ÉS MEGMUNKÁLT SZERKEZET - SZINTE TELJESEN ARANYBÓL

 

Az új márka életre hívása Sylvain ötlete volt. Ahogy egy interjúban kifejtette, azon gondolkodott, milyenek lehetnének az órák, ha nem lennének a márkajellegeken, a korábbi eladási számok alapján levont következtetéseken vagy a svájci óraiparnak még a kvarcválságig visszanyúló traumáin alapuló megkötések. „Minden művészi törekvés nemesebb, mint egy ipari formatervezési projekt“, hallotta még édesanyjától, s ez a gondolat vezérli tervezői munkája során. Ugyanez a hozzáállás érződik akkor is, amikor az órákról mint „technikai ékszerekről“ beszél. Feleségével mindennél fontosabbnak tartják a tervezői szabadságot, miközben tudják, hogy a kompromisszumok nélküli alkotás nem más, mint "az őrület határán egyensúlyozó művészi kifejezésmód".


SIENNA SÁRGA ÉS POROSZ KÉK

A két, egyforma méretű óra abszolút csukló-kompatibilis 33,5 mm szélességével és 38 mm-es hosszával. Az ízig-vérig saját tervezésű, erre a tokformára méretezett és csak ebben használható, 7 mm vastag, kézi húzós, 3 Hz-en működő, 60 óra járástartalékú werk kidolgozása is gyönyörű. Az előlapon Hezalite borítást alkalmaztak az anyag optikai tulajdonságai miatt, enyhe domborulatát a fordítva rögzített mutatók (az órát jelző „kismutató“ van felül) tették lehetővé, s ez a megoldás 15%-ot spórolt az óra vastagságából is. A 4N jelzésű, a sárga és a vörös arany közé eső árnyalatú arany és a fehérarany változatok egyaránt „tout d‘ ore“, azaz minden arany elven készültek. Ez azt jelenti, hogy valamennyi olyan felület, amit a majdani tulajdonos megérinthet vagy láthat, aranyból készül, természetesen a számlap és a mutatók is. Sőt, azok az alkatrészek is, amelyek a hátlap zafírüvegén keresztül láthatók, kivéve a fokozott terhelésnek kitett néhány összetevő, amelyeket az óragyártás felső köreiben szokásos, 316L jelű acélból formáztak. A különleges anyagot, a formabontó, művészi tervezést és az órák egyenkénti, kézzel történő elkészítését egyaránt meg kell fizetni. Berneron Mirage: 50 000 CHF.

 

TARTALOM ÉS FORMA EGYSÉGE

A Berneron órák koncepciója minden szempontból merész, nem véletlen, hogy a vállalkozást 100% saját tőkével indították. Ki fektetne be egy olyan órába, amely nagy ívben kikerüli az óradivatot és csaknem teljesen színaranyból készül? A beszállítók a Neuchâtel régió órás vállalkozásai közül kerülnek ki, de nem volt könnyű olyanokat találni, akik kis darabszámú nemesfém alkatrészeket épeszű áron képesek és akarnak is szállítani, amikor tíz- és százezrével gyárthatnak régen a piacon lévő, untig ismert alkatrészekből álló órákhoz is részegységeket. Ugyanilyen merész a dizájn is. A piacot a szimmetrikus, nagy, acél sportórák uralják. Sylvain azonban éppen ezért látott lehetőséget egy teljesen más koncepciót képviselő órában. Azt mondja, hogyha a festészet már a reneszánszban eljutott a valóság élethű ábrázolásáig, akkor ezt lehetett még némileg facsarni, de csak a XIX. századi realista festészetig. Utána már nem lehetett ugyanazon az úton járni, el kellett jönnie az absztrakt időszakának. Új stílust kifejleszteni nem könnyű. Picasso azt vallotta magáról, hogy öt évébe telt, mire megtanult úgy festeni, mint Raffaello, de aztán egész életén át azért tanult, hogy úgy tudjon festeni, mint egy gyerek. Lehetséges, hogy az óratervezőknek is az utóbbit kellene tenniük...

 

GOMBHOZ A KABÁTOT... ELŐSZÖR A SZERKEZET KÉSZÜLT EL, A FORMA AHHOZ ALKALMAZKODOTT. KATTINTÁSRA NAGYOBB MÉRETBEN NYÍLIK.

Az óra szokatlan látványa első pillantásra kétségtelenül megrázó élmény lehet, hiszen mintha Salvador Dali „Elfolyó idő“ című festménye öltene testet a szemünk láttára. Ám hosszasan szemlélve egyre harmonikusabbnak tűnik, tekintettel arra, hogy Sylvain Berneron a tervezésnél a Fibonacci sorozat (nullával kezdődő, egész számokból álló számsor, ahol mindegyik szám az előző kettő összege) és az aranymetszés szabályai alapján igyekezett dolgozni. A formák, az arányok, a tipográfia, a színek és árnyalatok, minden a helyére illeszkedik, s az emberben lassanként felváltja a megütközést valami mosolygós megnyugvás. Az öröm, hogy ilyesmi is létezik, mert valaki megálmodta és megvalósította. Azt hiszem, ennyi intuícióhoz, kreativitáshoz és bátorsághoz csakis jókívánságokkal szabad közeledni. Az alkotói és üzleti felelősség a Berneron házaspár vállán nyugszik, nekünk, órakedvelőknek a dolgok könnyebbik része jut: figyelni, hogyan alakul az új manufaktúra sorsa.


Az írás az alábbi cikkek alapján készült:

Interview — A Deep Dive into Sylvain Berneron’s Mirage

Brand and watch debut: Berneron Mirage Aims High With Unique Design, Movement, And All-Gold Execution

La montre Mirage de Sylvain Berneron : tout le charme de l'asymétrie

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Ad Code

Responsive Advertisement