Ad Code

Responsive Advertisement

INNEN-ONNAN

6/innen-onnan/ticker-posts

TAG HEUER FORMULA 1 SOLARGRAPH – SZÍNES FORRADALOM

 

Talán éppen jókor jön a vérfrissítés ezekkel a vidám színekben pompázó 38 milliméteresekkel.

"Mert ez műanyag“ – kántálta a hajdani reklám az emberiség eme örökké velünk maradó találmányából készült különféle használati tárgyakat promotálva. Ki gondolta, hogy egyszer majd a karórák világában is felbukkan ez az izé… anyag? Igazság szerint egyszerre hárman is gondoltak ilyesmire: Elmar Mock, Ernst Thomke (az ETA akkori vezérigazgatója!) és Jacques Müller, akik olyan halálosan komolyan vették az ötletet, hogy céget is alapítottak rá, a műanyagból színes kvarcórákat gyártó Swatch vállalatot. Aztán ki gondolta volna, hogy egy ilyen órás céget nem fog körberöhögni a világ, ehelyett éppen ez húzza majd ki a háromszáz éves múltra visszatekintő svájci óraipart a kvarckrízisből? Ennek a betegesnek ható gondolatnak is megvolt a maga embere: a bejrúti születésű Nicolas Hayek, aki a műanyag órákra alapozva hozta össze a Swatch Groupot. Aztán az almazöld, kárminpiros, kanárisárga, püspöklila órák és társaik valahogy mégiscsak újra Svájcra irányították az órapiac figyelmét, minek következtében olyan tradicionális gyártók is elkezdtek kilábalni a bajból, amelyek amúgy bottal sem piszkáltak volna meg egy ilyen órát.


 

Azért akadt olyan cég is, amelyik nem eltartott kisujjal szemlélte az óragyártás színes forradalmát. Az akkorra Tag előtaggal (és tulajdonossal) rendelkező Heuer már 1986-ban próbálkozott hasonlóval: a 35 milliméteres Formula 1 széria acél és üvegszálas tokokban, színes műanyag lünettákkal, gumiszíjon és korabeli kvarcművekkel került piacra. Nem lett világraszóló siker, de fenntartotta a figyelmet a cég iránt, így sikerült ellavíroznia a Swatch-hype meg az ugyancsak színpompás Citizen-konkurencia farvízén. Aztán tavaly egyszer csak újra megjelent, immár a drága (de még éppen nem luxus) ruházati cikkeket árusító kereskedés, a KITH közreműködésével. Maradtak a színek, a méret meg a kvarcmeghajtás, a választék egy része függőleges csíkozást kapott a számlapra, és a logóban a KITH neve került a TAG helyére. Lévén limitált széria, ez is lecsengett, aztán ránk köszöntött a 2025. év, és Genfben megnyitotta kapuit az idei Watches and Wonders...


 

A Tag Heuer standján ott díszelegtek az új Carrerák, a Monacónak is kijött az idei verziója, de a showt egyértelműen elvitték a harsány színekkel integető, megújított Formula 1 órák. És most nem egyszerű újrázásról volt szó, a szérián belüli széria komoly változásokon esett át. Elsőre fel sem tűnik, mert a modellek jellege maradt a régi, viszont változott a méret, a minőség és a meghajtás is, azaz szinte minden, ami egy órában lényeges.


 

Mindenekelőtt: a Formula 1 színes-szagos verziója megnőtt. Míg a 35 milliméteresekkel talán az ifjabb nemzedéket és/vagy a színekre a férfiaknál fogékonyabb hölgyeket akarták közelebb hozni az autós sportórákhoz, az új verzió 38 mm-e már egyértelműen unisex méret. Ehhez társulnak a színes gumiszíjak mellett megjelent matt felületű, után-állítási lehetőséggel ellátott fémkarperecek, és sokat javult a kidolgozás általános minősége is. Maradt viszont a játékosan bumfordi összhatás az alapvetően tonneau formájú tokra rátelepedő, szélesen domborodó, szirom alakú lünettával. A számlapon újraformált mutatókat látunk, és egy kitűnő geget, a frekventált helyeken indexként feltűnő, méretes Tag Heuer logókat. A kilencesnél lévő még arra is képes, hogy valamelyest enyhítse a dátumablak négyzete okozta egyensúly-eltolódást.



A tokoknál akad némi csalafintaság, ugyanis egyes referenciákon látszik, hogy acélból készültek, mások műanyagtokosnak néznek ki, pedig azok magja is acél, műanyag bevonattal. Ellenben az összes lünetta valóban műanyag, a tartós és jól színezhető TH-Polylight-ból készült. 100 méteres vízállóságot biztosít a tok, ami visszalépés az elődmodell 200 méteréhez képest, ám a hétköznapokban ez is tökéletesen elegendő.


 

Azonban az igazság odaát van, azaz a tokon belül. A korábbi alap-kvarcokat modern solar szerkezetre cserélték. Mindössze két percnyi fényhatással 24 óráig képes üzemelni az óra, harminc-egynéhány óra alatt pedig 10 hónap működésre elegendő energiával töltődik fel. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amennyiben napközben viseljük, soha nem lesz problémánk a járástartalékkal. Legalábbis tizenöt évig biztosan nem – ennyi időre szavatolja a gyár a tokban lévő akkumulátor működését. A fényevés képességéhez persze speciális számlapok kellettek, ami egyáltalán nem tűnik fel, ha kézbe veszünk egy színes Formula 1-et. Legfeljebb gyanakodhatunk, nem azért volt-e szükség a nagyobb méretű számlapra, hogy a megnövelt felület több fényt nyelhessen el. Amúgy jó, ha minél hamarabb kiszemeljük a kedvünkre való modellt. Egyrészt azért, mert nem egyszerre kerülnek piacra, hanem szakaszosan, a szezon Forma 1-es futamaihoz igazodó kibocsátással, másrészt, mert csak három verzió marad állandó kínálatban, a fekete, a kék és a piros, a többi limitált darabszámban lesz elérhető.

   

Felmerülhet a kérdés, miért most érezte időszerűnek a gyártó, hogy a már két alkalommal is kifuttatott dizájnját, ha modernizálva is, újra piacra dobja, hiszen a portfólió enélkül is csaknem teljesen rendben van. Nos, az egyik ok egyértelmű: az 1992 és 2003 közötti első időszaka után 2025-től újra a Tag Heuer a Forma 1 versenyek hivatalos időmérője. A másik ok azonban mégis csak a portfólióban keresendő. A közelmúltban tisztességesen gatyába rázták a Carrera szériát (Glassbox!), az Aquaracer is magára talált, az Autaviát is lehet már kárhoztatni a Rolex Daytonáéhoz hasonló lünettájáért, a Link a hajdani Senna-kedvenc órához hasonló csatjával átértelmezi az integrált tokfüles sportóra fogalmát (és ebben van is még potenciál), a Monacónak pedig nem kell cégér. Azonban akad egy fontos rész a kínálatban, ami tényleg inog valamelyest.



A meglehetősen eklektikus Formula 1 széria olyan, mint a szabad asszociációs pszichoanalízis: keresgélünk, próbálkozunk, de még nem tudjuk, mi sül ki belőle. Akad benne nagy méretű és még nagyobb, színre léptek új anyagok és anyag-kombinációk, megjelent egy-két feltűnőbb színű számlap, még az ETA/Valjoux 7750 eredetileg 48 órás járástartalékát is feltuningolták 72 órásra, hogy át lehessen nevezni Calibre 16-ra, és léteznek limitált darabszámú, speciális kiadások is, mégsem tudni, merre tart ez a modellcsoport. Talán éppen jókor jön a vérfrissítés ezekkel a vidám színekben pompázó 38 milliméteresekkel. Nyilván így sem lesz egységesebb a sorozat, de lett valami, amire mindenki felkapja a fejét. Így talán jobban odafigyel a piac erre a jobb sorsra érdemes, patinás szériára, és végső soron magára a Tag Heuerre is. Itt lenne az ideje, mert az nyilvánvaló, hogy a cég nagyon igyekszik kihasználni az LVMH csoport tagjaként rendelkezésére álló lehetőségeit. Az eladási adatokból pedig majd fény derül a publikum reakciójára.


A VÉGÉRE A LEGINKÁBB "POLGÁRI" VÁLTOZAT. KÉPEK: TAG HEUER

További információk: Tag Heuer


ADATOK 

Modell: Tag Heuer Formula 1 Solargraph - kék

Referencia: WBY1112.BA0042

Funkciók: óra, perc másodperc, dátum

Tok anyaga: acél, TH-Polylight lünettával

Számlap: kék, korong alakú és a céglogót imitáló rakott indexekkel, eltérő formájú mutatókkal

Korona: barázdált, jelzett, menetes

Rögzítés: acél karperec

Fedés: zafírkristály

Átmérő: 38 mm

Fülek között: 18,5 mm

Vastagság: 9,9 mm

Kaliber: La Joux-Perret TH50-00 Solargraph

Járástartalék: 24 órától 10 hónapig, a feltöltöttség függvényében

Vízállóság: 100 m

Ár: 777 ezer Ft.


Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Ad Code

Responsive Advertisement