Célunk, hogy feltárjuk az emberi kéz által elérhető határokat. A számítógéppel vezérelt masinák lehetetlenné tennék e cél elérését. (Beat Haldimann)
Amennyiben Haldimann mester két-, és hárommutatósa gépsoron, acéltokkal készülne, esetleg arany bevonattal, és valamelyik szerkezetgyár legalább elaboré szintű werkje hajtaná, a tipikus öltönyóra külső és a megfizethető ár nemzedékek válláról vehetné le az alkalomra viselhető óra megtalálásának gondját. Ám ez a két gyönyörű „öltözködési“ modell minden szempontból eltér a fentiektől, 85 ezer frank fölötti áruk pedig csak a luxuskategóriából vásárlók számára lehet realitás. Ami nem jelenti azt, hogy mindenki, aki könnyedén kifizethet ennyi pénzt egy (vagy még egy) karórára, kapkod is értük. A luxus iránt fogékonyak közül csak olyanok figyelhetnek fel rájuk, akik nem szándékoznak mások arcába tolni, hogy egy fullos GLC Mercedes árát viselik a csuklójukon.
Az öltözködés és a kiegészítők terén szárnyait bontogató „csendes luxus“ viszonylag új kategória azok számára, akik megengedhetik maguknak, hogy értékes dolgokkal körülvéve éljenek, de irtóznak a hivalkodástól. Ismertem valakit, aki a téliesített ballonkabátja béléseként viselt nercprémet. 15-20 ezres külső takarta a milliós belsőt. Akkor minek, ha nem látszik? – kérdezhetné bárki, amire nem tudom a választ, de egyáltalán nem zavar, hogy ilyesmi létezik. Természetesen én is a nercekkel vagyok, csupán az elv miatt említettem a dolgot. Ugyanis semmi sem bizonyítja, hogy a luxus, a jó ízlés és az intelligencia ne alkothatna működőképes triumvirátust. Az óraiparban is akad erre példa, akár Laurent Ferrier manufaktúrájának rejtett tourbillonos öltönyóráit nézzük, akár egy gyártósorról lekerült fehérarany tokos, fekete számlapos Rolex 1908-at. És éppen ilyen Beat Haldimann kínálatának visszafogott külsejű, két- és hárommutatós verzióban elérhető H11-H12-je is.
Árulkodó feliratot látunk a számlapok alján, a svájciaknál megszokott Swiss Made helyett Swiss Handmade-et. A felhasznált nemesfémek mennyisége mellett a megmunkálás módja is magyarázattal szolgál a 33 millió forint körüli árra. Kézzel készül a teljes felületén polírozott platina, fehér-, sárga-, vagy rózsaarany tok, amelyen nem nehéz felfedezni a Breguet-hatást. A tok bemélyített, bár nem barázdált oldala, a keskeny, egyenes, a végükön hirtelen legörbülő tokfülek jellegzetes sziluettje és a domború lünetta egyaránt ismerős lehet az idén 250. évfordulóját ünneplő nagy nevű gyár óráiról. A hasonlóság a koronánál ér véget, a Breguet modellek koronái többnyire korong formája helyett itt hagymaalakút látunk. Az egyszerű külső ne tévesszen meg senkit! Rengeteg nagy műgonddal végzett kézi alakítást és finiselést igényel a tok, mire elnyeri ezt a lenyűgözően harmonikus arányokkal bíró „egyszerű“ formát, különösen az aranynál nehezebben megmunkálható platina esetében.
![]() |
| FOTÓ: ACOLLECTEDMAN.COM |
Egy öltönyóra semmivel sem igényel több díszítést, mint amit ezeken az órákon látunk. Az ezüstlemezből készült, egyenletesen szemcsézett felületű számlapok kecsesen vékonyra gravírozott és lakkal kitöltött római számos indexei a Haldimann család XVIII-XIX. századi Frèrer zsebóráinak világát idézik, ahogy az óra-, és percmutató végének áttört „pikk“ motívuma is. Akár az ezüst színű számlap fekete indexeit és mutatóit nézzük, akár a gyönyörű kék árnyalattal harmonizáló arany színárnyalatát, mindenképp tökéleteset látunk. Bár eltolt pozícióban, az ötösnél találjuk a H12 kismásodpercének süllyesztett tárcsáját, az aszimmetria valahogy nem bántja az egyensúlyt, egyszerűen elfogadjuk, hogy ez így is lehet természetes. A sallangmentes dizájn klasszikus vonásai és a jelzetek arányai megóvnak attól, hogy disszonánsan kimódoltnak lássuk ezt a felépítést.
![]() |
| FOTÓ: KINGHAMSAUCTIONEERS.COM |
Ám még a két óra külsejének megkapó szépségét is felülírja a fenomenálisan egyedi szerkezet. Míg tourbillonos óráit a közszemlére tett technikai bravúr köré építi a mester, itt a lényeg rejtve marad, s az igazság szó szerint odaát van – meg kell fordítanunk az órát, hogy láthassuk. Nincs agyoncizellált hídszerkezet, csak a felhúzókerék és a rugóház csigaház-mintás fedele meg a rögzítő pöcök mutatja magát, és persze maga a lényeg, a középen dolgozó billegő. Itt nincs tourbillon, viszont olyan különlegességgel találkozhatunk, ami sehol máshol nem létezik. Azonos pozícióban, egymás fölött teszi a dolgát az óra-, és percmutató meg a szabályozásukért felelős szerkezeti elem. Ilyet még senki sem csinált, Haldimann képzelete és finommechanikában való jártassága kellett hozzá. Mint ahogy ahhoz is, hogy egyedi ütődésgátlót tervezzen és készítsen a billegőhöz. Az óra légköréhez tökéletesen passzol a hátoldal puritán esztétikája. Első pillantásra ingerszegénynek tűnhet a ródiumozott díszítetlen felület, de aztán rájövünk, hogy ez az ipari jelleg éppen azt emeli ki, ami az óraszerkezet különleges voltát adja.
Haldimann mester látványos mozgást produkáló central tourbillonos modelljei után a central balance-os H11 és 12 megnyugtatóan statikus külsővel bír, miközben tudjuk, hogy a klasszikusan elegáns számlapok kivételes technikai megoldást rejtenek. Mindez a legapróbb alkatrészig saját tervezés és kézi kivitelezés eredménye, így nem találhatjuk túlzónak a modellek borsos árát. 2017-től egy ideig olcsóbb, acéltokos verziók is elérhetőek voltak, és bár jelenleg nem szerepel ilyen a kínálatban, talán kikönyöröghető egy-egy példány a nemesfém tokosak árának nagyjából feléért. Ám még siker esetén is várakozni kell, mert a mester nem árasztja el a piacot az óráival. Inkább rászánja az időt, és megalkotja ezeket a mesterműveket.
A H11-12 képek forrása és további információk: ©Haldimann
ADATOK
|
Modell |
Haldiman H11 és H12 Central Balance |
|
Funkciók |
H11 óra, perc, H12 óra, perc, kismásodperc |
|
Tok anyaga |
Nemesfém vagy acél |
|
Számlap |
Ezüst számlaptárcsa szemcsés felülettel ezüst vagy kék színben, gravírozott, lakkozott római számos indexek, áttört „pikk“ mintás pálcika mutatók |
|
Korona |
Barázdált, jelzett hagymakorona |
|
Rögzítés |
Kézzel varrott aligátor bőrszíj |
|
Fedés |
Domború zafírkristály a számlapon, tükröződésmentesítő bevonattal, a hátlapon síkban elhelyezett zafírkristály |
|
Átmérő |
Nemesfémből 37, 39 vagy 41 mm, acélból kérhető 42 mm-es |
|
Fülek között |
18, 19 vagy 20 mm |
|
Vastagság |
10,8 mm |
|
Kaliber |
H-ZEN.K H11 és H12 in-house kézi húzós mechanikus manufaktúra szerkezet |
|
Frekvencia |
3 Hz (21600 féllengés/óra) |
|
Vízállóság |
3 bar (30 m) |
|
Ár |
Acélból 30-31 ezer CHF (csak rendelésre), aranyból 84-86 ezer CHF, platinából 86-88 ezer CHF |






0 Megjegyzések