A Longines-nél tényleg meghallhattak valamit, mert néhány apró változtatással úgy sikerült befogadhatóbbá tenniük a széria bicompaxát, hogy a jellege mit sem változott.
Van az úgy, hogy az ember a méret miatt nem viselhet egy órát. Szemből gyönyörű, jók az arányai, stimmel a szín, minőségi a kidolgozás, a szerkezet is rendben – és mégsem. Az én csuklómon körülbelül 42x48x13,5 mm a maximum, ami karórából szóba jöhet, de sajnos a Longines kínálatából jó néhány gyönyörű modell túlteljesíti ezeket a feltételeket. Imádom a Pilot Majeteket, a Conquest kronográfokat és a 42 mm-es Spirit Pilot Flybacket, de egyik sem passzolna rám. Az 1935-ös elődre hajazó Majetek retró hangulatát szeretem, a stopperes Conquestek arányai és színei fognak meg (különösen a szürke/fekete és a pezsgő színűé), a Flyback-kel pedig gyakorlatilag újrafogalmazta a cég az évtizedek alatt autentikussá csiszolódott pilótaóra műfajt, ismert elemekből alkotva messziről beazonosítható saját világot. Csak hát a Majetek átmérője 43 mm, a Conquest kronók 14,3 mm vastagok, a Flyback pedig 17mm, ami még az ETA/Valjoux 7750-re visszavezethető werkek világában is dobogós méret. Azonban most végre felcsillant a remény, ugyanis piacra került a megoldás, a kompaktabb, 39,5 mm átmérőjű, 47,4 mm hosszú és 13,4 mm vastag Pilot Flyback, amellyel az öt éve elindított Spirit széria – legalábbis nálam – révbe ért.
Az ember azt hinné, hogy a különféle termékek gyártói figyelnek a vásárlói igényekre. Sajnos ez egyáltalán nem jellemző, de azért néha akad kivétel. Míg például az autókból sehogy sem akar eltűnni a minden egyes autótesztben kritizált zongoralakk, és dizájnerhadak hisznek abban, hogy a ronda az új szép, addig a Longines-nél tényleg meghallhattak valamit, mert néhány apró változtatással úgy sikerült befogadhatóbbá tenniük a széria bicompaxát, hogy a jellege mit sem változott. Tetszettek volna mindjárt így csinálni, mondhatnánk, de inkább örüljünk az újdonságnak! A méretcsökkenés jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Nemcsak azért, mert újabban ez az örvendetes trend, hanem mert mi tehetne kapósabbá egy már eddig is sikeres modellt, mint hogy mostantól vékonyabb csuklóra is passzol? Ez a kompaktabb méret egyszerűen viselhetőbbé teszi az órát, és nyilván (még)több vásárlót vonz majd a boltokba.
A tok kidolgozására eddig sem lehetett panasz, és továbbra is kifogástalan minőséggel találkozunk. Maradt a sportosan matt felület, amelyet csak a gombokon, a tok felső élének letörésén és a lünetta recézett oldalán feltűnő polírozott részek szakítanak meg. Semmivel sem látunk több csillogást, mint amennyi feltétlenül kell a minőségérzet és egy csöppnyi plusz elegancia biztosításához. Letisztultabb lett a kerámia lünettabetét, mivel simára cserélték az eddig négyzet alakú bemélyedésekkel tarkított felületet. Talán-talán a kronográf kezelőgombjainak méretét lehetne még átgondolni. Nem állnak el annyira, mint mondjuk egy Hamilton America Classic Intra-Maticon, de némi arányosítás elkelne, hiszen csökkent a tok átmérője. Ha már lehetőség nyílik tökéleteset alkotni, miért ne tennék?
Egyszerűsödött a számlap is, az áttervezett megjelenés pedig nagyon jól áll az órának. Kézi húzós szerkezettel szerelik a modellt, így eltűnhetett a logó alól az Automatic felirat, amivel máris tisztult a kép. Az alsó fertályról elhagyták a sokak által kritizált öt csillagot, helyére felkúszott a Chronometer, alá pedig bekerült a COSC követelmények teljesítésére utaló Officially Certified. Ez így éppen annyi helyet foglal, mint a csillagos verzió, mégis kevesebbnek tűnik, mert egységesebb a látvány. Szépen mutatnak a matt fekete felületen az arany színű mutatók, arab számos rakott indexek és egyéb jelzetek, a sárgás lume pedig továbbra is hamisítatlan vintage hatást kelt. A 42 mm-es tokméret mellett még megoldható volt, hogy a két süllyesztett segédszámlap (ksimásodperc a kilencesnél és 30 perces gyűjtő a hármasnál) takarás nélkül beférjen a szélső indexek közé, itt pedig már kitakarják a 2-es, 4-es, 8-as és 10-es szám nagyjából egyharmadát, ami viszont egyáltalán nem zavaró. Ha nincs kézben a nagyobb méretű, és csak az új modellt látjuk, inkább az tűnhet fel, mennyire profin oldották meg a csonkítást: nem egyszerűen elmetszették, hanem az aranyszínű keret folytatásával a megfelelő ívben befejezték a számokat.
A kronométer szabványnak megfelelő, kézi húzós szerkezet köré épült a megújult tok. Az L792.4 jelű, rotorját vesztett werk ugyan nyomokban ETA/Valjoux 7750-et tartalmaz, de a korszerűbb, kékített oszlopkerékkel és mágnesmentes szilícium hajszálrugóval készülő, 68 óra járástartalékkal rendelkező verzió, ami vékonyabb méretével is hozzájárul a modell maibbá varázslásához. Nem beszélve a régi Longines hagyományként élő flyback funkcióról, ami még akkor is autentikusabbá tesz egy „Pilot“ karórát, ha jellemzően nem aktív pilóták vásárolják.
Az utóbbi néhány év nagyon erős felhozatalt eredményezett a Longines háza táján. A Heritage modellek, a time-only és kronográf Conquest-ek, az újjáéledt Ultra-Chron meg a Legend és Hydroconquest diverek mellett a Spirit variációk minősége is megmutatta, hogy a felfelé törekvő céget csak a szerkezetgyári eredetű, bár némileg átdolgozott werkek tartják a középkategóriában. A most megjelent letisztultabb, viselhetőbb és alapértékeit megőrizve is modernebbnek ható Spirit Pilot Flyback pedig azt bizonyítja, hogy a Maison nem ül a babérjain, továbbra is képes a megújulásra, és a vásárlók kívánságait is meghallva jelöli ki az irányokat. Ezzel pedig mindenki jól jár, aki a felső-középkategória minőség-, és árszegmensében keres karórát. Különösen akkor, ha majd a 42 mm-es valamennyi színvariációja megjelenik a 39,5 mm-es verzión is.
A képek forrása és további információk: Longines
ADATOK
|
Modell |
Longines Spirit Pilot Flyback |
|
Referencia |
Bőrrel L3.721.4.53.2, karkötővel L3.721.4.53.6 |
|
Funkciók |
Óra, perc, kismásodperc, flyback stopper, központi másodpercmutató és 30 perces számláló |
|
Tok anyaga |
316L acél |
|
Számlap |
Matt fekete, arany színű mutatók és jelzetek |
|
Korona |
Barázdált, jelzett |
|
Rögzítés |
Bőrszíj vagy karkötő |
|
Fedés |
Dobozos zafírkristály mindkét oldalán tükröződésmentes bevonattal, alul zafír |
|
Átmérő |
39,5 mm |
|
Fültől fülig |
47,4 mm |
|
Fülek között |
20 mm |
|
Vastagság |
13,4 mm |
|
Kaliber |
L792.4 |
|
Frekvencia |
4 HZ (28800 féllengés/óra) |
|
Járástartalék |
~ 68 óra |
|
Vízállóság |
100 m |
|
Ár |
Bőrrel: 4400 CHF karkötővel: 4600 CHF |







0 Megjegyzések