Mottó: A kevesebb több, a még kevesebb exkluzív. (Lang & Heyne)
Szászország (ma Németország egyik tartománya) a középkor és a kora újkor folyamán nemcsak gazdagságával emelkedett ki a német fejedelemségek közül, de egyben a német nyelvterület és az egész korabeli Európa egyik kulturális és művészeti központjaként is. A barokk stíluson belül ma is számon tartjuk a „drezdai barokkot“, a szászok lakta tartományban fekszik Meissen városa, ahol Európa leghíresebb porcelánjai készülnek, és itt található a nekünk, órakedvelőknek oly kedves városka, Glashütte is. A német óragyártásról általában ez a város jut eszünkbe, míg Drezdáról inkább a Zwinger, a világhírű képtár, esetleg a drezdai opera épülete, holott itt is működik egy órás cég, amelyik minőségben bátran felveheti a versenyt a glashütteiekkel vagy a svájci órás hírességekkel. A Lang & Heyne viszonylag fiatal független manufaktúra, de „modern barokk“ stílusú óráival máris feliratkozott a legjobb német gyártók közé. A jelenlegi kilenc kollekciójuk és a „különleges fejlesztéseknek“ aposztrofált ráadásmodellek közül én mindegyikből szívesen birtokolnék legalább egy példányt, és előbb-utóbb mind meg is jelenik majd itt a blogon, de elsőként egy olyan modellt mutatok be, amelyik bár a legegyszerűbb a cég alkotásai közül, mégis megfigyelhető rajta az itt készült órák valamennyi erénye. Íme, a L&H Georg:
Ha minőségben felzárkózik is a legjobbakhoz a cég, mennyiségben nem akar. Az órákat megrendelőknek készítik, akikkel közösen alakítják ki az adott modell végső megjelenését. A kívánságok kiterjedhetnek a felhasznált anyagoktól a mutatók formáján át a gravírozásig mindenre, ami nem változtat alapvetően az L&H órák jellegén. A manufaktúrában kizárólag in-house kaliberekkel dolgoznak, és saját gépparkjukkal valamint kézi munkával az utolsó csavarig mindent maguk készítenek. Az alapítók (Marco Lang és Mirko Heyne) filozófiája szerint: Az órásmester színvonala és büszkesége tükröződik csavarjai minőségében. Legfeljebb napi 15-20 csavar készül a manufaktúrában a legfinomabb gépi megmunkálással és kézi finiseléssel a sűrű és hajszálvékony menetek és a tökéletesen sima felületű, polírozott csavarfejek biztosítása érdekében. Ez a gondosság jellemzi az órák elkészítésének minden munkafázisát. Az átlátszó zafírüveggel fedett hátlapon keresztül megcsodálhatjuk a Georg 19 rubint és egy csiszolt gyémántot tartalmazó, 18000 lengésszámú és 55 óra járástartalékú, másodperc stopos, kézi felhúzású, végtelenül egyszerű, ám tökéletesen kidolgozott szerkezetét, aminek vizsgálgatása közben meg lehet érteni a mechanikus óra működését.
Látjuk az arany főlemezt, a napsugarasan szál-csiszolt felületű felhúzó szerkezetet a rugóházzal, a kemény (9 k) aranyötvözetből készült „vonat“ fogaskerekeit, az ugyancsak arany gátkereket és billegőt a Breguet-féle hajszálrugóval, meg a tökéletesen kiegyensúlyozott, „bajuszos“ ankervillát a rögzítésnél alkalmazott gyémánttal, a galvanizált hidat és csapokat a drágakövekkel és az aprólékosan kidolgozott, kékített csavarokkal. Végül is ennyiből áll egy alap óraszerkezet, ám így elkészítve és tálalva valósággal ékszerként hat. És mivel mindez folyamatosan mozog, miközben ketyegésével beszél hozzánk, talán meg sem akarjuk fordítani az órát, hogy lássuk a számlap oldaláról, pedig ott a pontos időn túl is akad látnivaló.
Az óra névadója Georg, szász választófejedelem (minden L&H szériát szászországi főnemesről vagy fejedelemről neveztek el), aki a XV-XVI század fordulóján uralkodott a gazdaságilag és pénzügyileg konszolidált fejedelemségben. Felesége halála után többé nem nyíratta a szakállát, így ráragadt a „Szakállas“ előnév. Ez a szász legendáriumban megőrzött romantikus szerelem ihlette az óra szögletes, fegyelmezett formáját és a számlap tiszta képét. A 18 karátos rózsa-aranyból vagy platinából készült, 40 mm hosszú tok sarkain és oldalsó szélein megjelenő széles, konkáv letörés kecsességet kölcsönöz a szögletes formának, míg a polírozott koronavédőkkel közrefogott, rovátkolt korona vonalában végigfutó, finoman bordázott felület eleganciát.
A tagoltsága miatt oldalnézetben vastagnak tűnhet a tok, pedig a magassága csupán 9,4 mm. Ez még éppen megfelelő méret egy öltönyórának, aminek akadálytalanul kell becsúsznia az ing mandzsettája alá. Mindegyik L&H óra jellegzetes vonása a hármas tokfül, ami egyedül a gyári szíj viselését teszi lehetővé, cserébe hangsúlyozza az órák ékszer jellegét. A tok alsó lapjának finom íve és a tokfülek dőlésszöge biztosítja, hogy az óra kényelmes érzést nyújtva simuljon rá a csuklóra.
A számlap fehér vagy fekete zománcozott felület, ennek megfelelően kékített, ezüst vagy arany lándzsahegy mutatók díszítik. A kis másodpercmutató hangsúlyos, tizenkét milliméter átmérőjű art deco mintával húzott körben mozog, amely túlnő a számlap 4/5-ét leválasztó, négyszögletű, ugyancsak art deco mintán. A számlap úgy oszlik két részre, hogy az alsó vízszintes minta szaggatottá váló motívuma a 4-es és 8-as között átszeli a kis másodperc körét. Az alsó rész hangsúlyos eleme, a mindegyik Lang & Heyne órán megjelenő felirat, ami a többi németországi gyártóval ellentétben nem a szokásos Made in Germany, hanem a büszkén hirdetett Made in Saxony. Árakról nem tudok beszámolni, lévén a végleges ár a megrendelő igényeitől függ. Akit érdekel a L&H valamelyik órája, a honlapjukon* felveheti velük a kapcsolatot.
![]() |
FOTÓK: LANG-UND-HEYNE.DE |
*Meg kell jegyeznem, hogy a Lang & Heyne honlapja olyan mintaszerűen informatív és logikusan felépített, hogy akár a legfelkapottabb gyártó cégek is példát vehetnének róla.
0 Megjegyzések