Ad Code

Responsive Advertisement

INNEN-ONNAN

6/innen-onnan/ticker-posts

JUNGHANS PILOT CHRONOSCOPE – VAN MIRE ARCOSKODNIA

 


(...) ez a széria is reinkarnáció, gyökerei a német repülőgépgyártás műszerfali óráiig és a háború után kettészakított Németország éledező óragyártásáig nyúlnak vissza.

A werk méretéhez képest aránytalanul nagy számlap – ezt a kombót általában olyan szögletes vagy ellipszis alakú órákon látjuk, amelyek gyártói nem bíbelődnek a tokot teljes mértékben kitöltő spéci szerkezet megépítésével. Hagyományosan kerek tokforma esetén is előfordul a kisebb werk távtartókkal rögzítése a nagyobb méretű tokba, de olyan egyértelműen tányér alakú tokprofillal, mint amilyennel a Junghans számos modellje rendelkezik, máshol nemigen találkozhatunk. És még ennek az 1861 óta létező német óragyárnak a kínálatából is kiemelkedik egyik legdrágább szériája, a Pilot Chronoscope tányér, sőt leveses tál formája.


Nem biztos, hogy ez probléma, lehetséges, hogy az összes többi gyártó téved, viszont biztosan más érzés ilyen tokozású órát viselni, mint egy hagyományosabb felépítésűt. A toképítés elterjedtebb verziója szerint a hátlap csak alig kisebb a frontoldalnál, teljes egészében felfekszik a csuklóra, a tokfülek pedig további támasztékul szolgálnak. A Pilot (és számos más Junghans modell) „nagy arcú“ tányérformájánál azonban csak egy kicsiny felület érintkezik a csuklóval, és hangsúlyos, erőteljesen lefelé görbülő tokfülek támasztanak. Két nagy légrés marad így a csuklóhoz érő kicsi hátlap és a tokfülek vége között, ami jó szellőzést biztosít, viszont kérdés, hogy a tok mennyire stabilan fekszik fel, nem nyomja-e a csuklót, és nem növekszik-e annak a veszélye, hogy az óra előbb-utóbb beleakad valamibe?


Ennyit a csodálkozásról, és most nézzük meg közelebbről azt a bizonyos nagy arcot, mivel valóban van mit nézni rajta. Pilótaóránál nem ritka a nagy méret, de a Pilot a maga 43,3 mm átmérőjével és 14,4 mm vastagságával a dobogósok között foglalhat helyet. A leolvashatóságnak nem árt az ekkora számlap, főleg, ha méretes és kontrasztos indexekkel és mutatókkal párosul, és a Junghans modelljén ezekben sincs hiány. Igazi eszközórát viselhet, aki vásárol egy Pilot Chronoscope-ot, ráadásul olyat, amelyik híres elődei jegyeiből merít. Mert hát ez a széria is reinkarnáció, gyökerei a német repülőgépgyártás műszerfali óráiig és a háború után kettészakított Németország éledező óragyártásáig nyúlnak vissza.


JUNGHANS MŰSZERFALI ÓRA A TÖRTÉNELMI LOGÓVAL ÉS A J88.0111 MODELL. KÉPEK: MONOCHROME ÉS BULANGANDSON.COM
 

A II. világháborút követően a két Németország politikailag és gazdaságilag is konszolidáltabb nyugati részében hamarabb találtak magukra a háború tépázta óragyárak, mint a tervgazdaság béklyójába kényszerített keletiek, így az ötvenes évek végén már a Junghanst is a hadsereg beszállítói között találjuk. A Pilot a maga nagyobb méretében a gyártó 1959-ben megjelent 38 mm-es Bundeswehr kronográfja, illetve annak második verziója, a J88.0111 előtt tiszteleg, 300-300 darabra limitált frissített változatai pedig új színekkel és néhány kisebb-nagyobb változtatással (pl. bevonatos tok, a percosztás eltérő megjelenítése, történelmi logó, stb.) gazdagítják a szériát. Az óra legfőbb jellegzetessége, az abszolút egyedi, 12 szögű, hullámosra mart szélű forgatható lünetta már a J88.0111-en megjelent, míg a műszerfali órák bordázott rámáját az ugyancsak német Hanhart vitte tovább. Ez a sokszögű, felül körkörösen szálhúzott, mart részein polírozott lünetta nem csak látványban lóg ki az általában látható lünetta-kiképzések sorából, de ez a leginkább praktikus is, mivel még kesztyűbe bújtatott kézzel is minden más variációnál biztosabb fogást tesz lehetővé. Ugyanakkor érdemes óvatosan bánni vele, mivel nem racsnis, így a forgatása több odafigyelést igényel.


A számlap a híres elődöt idéző fekete mellett barna, drapp, zöld vagy kék színben is kapható. Ezek a fáradt, tompa árnyalatok mintegy felrázzák, új életre keltik az alapmodellt, elképesztő mértékben fokozva annak vintage jellegét. Mindegyik variáción méretes arab számok az órajelölők, de a színeseken eltérő formájúak és nem egyszerűen vastagon festettek, hanem fekete keretben megjelenő applikáltak. A mutatók formája az eredeti modell injekciós tű mutatóinak megnyújtott változata. Süllyesztett a két segédszámlap, amelyek közül a hármasnál lévő futó kismásodperc, a kilencesnél található harmincperces számláló. Mindegyik számlapverzió megfelelően kontrasztos, a színesek központi másodpercmutatója és a segédszámlapok mutatói piros végükkel még inkább megkönnyítik a leolvashatóságot. Természetesen nem maradhatott le az indexekről és a mutatókról az éjszakai láthatóságot segítő lume bevonat sem.


 

A Junghans nagyvonalúan J880.4-nek nevezi az órát működtető werket, amitől nem leszünk okosabbak. A J880.1 még egy átnevezett ETA/Valjoux 7750 volt, de később áttértek a moduláris megoldásra, amelyben a stopperfunkcióért a Dubois Depraz 2030 kronográf modul felelt, viszont az alap óramű cserélődött. Annak függvényében, hogy mit érte meg, illetve mit tudtak beszerezni, ETA 2824, 2892 vagy Sellita SW200-1 biztosította a folyamatos időmérést. Elnézve az igen karcsú 38 órás járástartalékot, a J880.4-ben valószínűleg ez utóbbit találnánk, ha átlátnánk az acél hátlapon. A Sellita ETA-klón werkje stabil alap, széles körben alkalmazott, megbízható szerkezet, amin remélhetőleg már a közeljövőben reszelnek annyit, hogy legalább a mai átlag alját elérje a járástartalék. Már csak azért is, mert a Pilot stoppere is az alap óramű főrugójától veszi az energiát, és ha komolyan munkára fogjuk a központi másodpercmutatót, az tovább gyalulja a járástartalékot.


 

A moduláris szerkezet a magyarázat arra, hogy miért került a kronográf két ovális végű gombja és a korona a tokprofil középvonala alá, hiszen „normál“ tokprofilok esetén is ezt látjuk, ha az óra moduláris szerkezettel működik. Viszont a Junghans még rá is játszik erre a jellegzetességre a mélytányér formával. Az óra hátoldalát nézve furcsán hat, hogy mennyire lent ülnek a gombok, a keskenyebb alsó részről indítva jól meg is kell nyújtani őket (a korona gyakorlatilag egy csőből bukkan elő) a használhatóság érdekében. Szokatlan, ugyanakkor kifejezetten érdekes a látvány. Ezzel a lefelé keskenyedő tokprofillal és a nagy méretű, erőteljesen görbülő tokfülekkel úgy tűnik, mintha az óra lábakon állna, miközben az összhatás egyszerre könnyed és masszív. Akinek birtokába kerül az immár színekkel dúsított széria valamelyik példánya, bizonyára sokáig fogja próbálgatni, nézegetni az új óráját, hiszen minden szögből más arcát mutatja. Az biztos, hogy a Pilot Chronoscope-ok stílusos, nagyon átgondolt, egyedi kialakítású referenciákkal gazdagítják a középkategóriát, ahová az egymillió forint körüli ár sorolja ezeket az órákat.



 

További informáciok: Junghans

ADATOK 

Modell

Junghans (Meister) Pilot Chronoscope

Referencia

027/3591.00 - fekete

Funkciók

Óra, perc, máspdperc, stopper, 30 perces számláló

Tok anyaga

nemesacél

Számlap

Lakkozott fekete vagy fumé festésű színes, injekciós tű mutatók, rakott indexek, lume bevonat az indexeken és mutatókon

Korona

Bordázott, jelzett

Rögzítés

Szegecselt, kontrasztos varrású bőrszíj

Fedés

Domború zafírkristály kétoldali tükröződésmentes bevonattal

Átmérő

43,3 mm

Fültől fülig

---

Fülek között

22 mm

Vastagság

14,4 mm

Kaliber

J880.4 moduláris automata: ETA/Sellita alap + Dubois Depraz 2030 stopper

Frekvencia

4 Hz (28800 féllengés)

Járástartalék

~ 38 óra

Vízállóság

100 m

Ár

1 millió forint körül

 

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Ad Code

Responsive Advertisement