Az addig csak Svájcból importált drága stopperórák kiváltására a Hanhartnak sikerült megfizethető árú mechanikus stopperórát piacra dobnia.
Kétféle állam létezik: katonaállam és kereskedő állam. Németország két világháborúban próbálkozott katonaállamként viselkedni, majd a második elvesztett háború után átállt a kereskedő állam verzióra. Azóta Európa legerősebb gazdaságát működteti. Ezt azért tartottam fontosnak előrebocsátani, mert ebben az írásban egy német katonaóráról lesz szó, pontosabban egy pilótaóráról. Az óra gyártójának vevőkörébe ráadásul beletartozik a mindenkori német hadsereg, légierő és haditengerészet, és ez már Hitler idején is így volt, ahogy ma is, csak immár a NATO kötelékében működő német fegyveres erők tagjai számára érkezik a szállítmány. A nácikkal való üzleti kapcsolat kétségtelenül foltot ejtett a cég múltján, akárcsak a Hugo Bossén, mivel annak idején a Boss tervezte, készítette és szállította az SS számára az egyenruhákat. Azonban az idő múlik, az órák ketyegnek, és ma már egyik cég megítélésével kapcsolatban sem a múlt század harmincas-negyvenes éveinek sötét öröksége a meghatározó szempont.
Johann Adolf Hanhart svájci órásmester 1882-ben a svájci Diessenhofen városában alapította meg órás vállalkozását, majd a cég 1902-ben a dél-németországi Schwenningenbe költözött. Az első áttörés 1924-ben következett be az immár Johann Adolf unokája, Wilhelm által vezetett cégben. Az addig csak Svájcból importált drága stopperórák kiváltására a Hanhartnak sikerült megfizethető árú mechanikus stopperórát piacra dobnia. A cég ezzel el is köteleződött a stoppergyártás iránt, és hamarosan egyike lett azon óragyáraknak, amelyek képesek voltak 36000 (5Hz) rezgésszámmal működő időmérőket előállítani. Ezek az órák tized- és századmásodpercnyi pontossággal mértek, ami számos sportágban, különösen az autóversenyeknél tette alapvető szükségletté használatukat. A cég terjeszkedése során 1934-ben a fekete-erdei Gütenbachban alapította meg második gyárát, ahol a vállalat székhelye ma is található. Ekkor már javában gyártottak karórákat is, természetesen elsősorban kronográfokat, hiszen a stopperek világában rendelkeztek a legtöbb tapasztalattal. Már a gütenbachi korszakban indult el az idővel legendássá vált, pilóta kronográfokból álló szériájuk a Calibre 40-nel, amelyet számos variáció követett. A cikkünk tárgyát képező óra e sorozat legsikeresebb példányának állít emléket.
![]() |
A SZÉRIA KORAI DARABJAIHOZ EZ AZ HOMAGE VERZIÓ ÁLL A LEGKÖZELEBB. GYŰJTŐK SZÁMÁRA ÚJRAALKOTOTT EREDETI WERKKEL IS KIADTÁK. |
A fehér és a fekete számlapon egyaránt jól leolvashatóan díszlenek az arab számos indexek és a mutatók. A kontrasztos megjelenésből következő kitűnő leolvashatóság mindig is alapfeltétel volt a pilótaóra műfajban, a Hanhart pedig egész pályafutása alatt ügyelt arra, hogy az órái bármilyen fényviszonyok között pontos tájékoztatást adjanak. Az indexek, a két „injekciós tű“ mutató és a kecsesen ívelt központi másodpercmutató Super-LumiNova C3 festést kapott, amitől az óra éjszaka szinte fényárban úszik. Az inverz panda változaton a segédszámlapokat is bevonták Super-LumiNova C3 -mal, ami sötétben még látványosabb hatást produkál.
Erről a kiadásról ugyan lemaradt a jellegzetes piros gomb, cserébe a Hanhart újraalkotta a már a Caliber 40-en is sikert aratott forgatható, legömbölyített, barázdált acél lünettát, ami nem csak az origót jelző piros jel miatt üde színfolt a mai lapos felületű, oldalt barázdált, színezett kerámia lünetták egysíkú világában. A 13,3 mm vastag tokot nem polírozták agyon, ám így is szépen siklik rajta a fény, vakítás nélkül is tündököl a bundos bőrszíj háttere előtt. A bund, ez az óratok sziluettjét követő bőr alátét az alcantarával bélelt borjúbőr szíjon, ugyancsak a pilóták kedvéért született meg a repülés hőskorában. Eredetileg az volt a célja, hogy a nagy magasságban szálló, fűtetlen gépek pilótafülkéjében állig beöltözve ülő pilóta csuklójával ne érintkezzen közvetlenül a karóra fém hátlapjának hidege. Ma már funkcióját vesztette a bund, a hétköznapokban azelőtt sem lehetett rá nagy szükség, viszont iszonyúan jól fest. Annyira stílusosan passzol egy pilótaórához, hogy a Tudor is választhatóvá tette a bundos bőrszíjat a Black Bay Chrono-nál.
0 Megjegyzések