Ez a kiadás az előtt a korszak előtt tiszteleg, amelyben a szuperszonikus polgári repülés újraértelmezte az utazás határait. (Venezianico)
Az olasz mikró Bucintoro szériáját elindító kitűnő panda és inverz panda kronók mára már szürke eminenciásnak tűnhetnek a limitált szériás variációk mellett. Korlátozott darabszámú referenciából eddig kettőt jelentetett meg a cég, az Apollo-program előtt tisztelgő „Hold-modell“ 1969-et és a tündöklően tengerkék bicompax Bucintoro 40-et. 100 darabra limitálva a napokban kerül piacra az új kiadás, ami legalább akkora durranásnak ígérkezik, mint elődei. Mivel az eddigi limitációk 10 percnél rövidebb idő alatt fogytak el, a 100 darab egyáltalán nem tűnik soknak, tehát jó lesz igyekeznie annak, aki együtt akar szárnyalni a Venezianico-val.
A fiatal, de történelmi vénájú cég új modelljéhez most nem Itália vagy célzottan Velence történelmi/művészeti hagyományaiból inspirálódott, hanem a repülés történetének egy meghatározó szakaszából. 1962 végén Nagy Britannia és Franciaország szerződést kötött egy szuperszonikus utasszállító repülőgép gyártási költségeinek és kockázatainak megosztásáról. A projekt eredménye, a Concorde lett. A hatalmas gép 1969. március 2-án repült először, és 1976-tól már utasokat is szállított. Aki kifizette a 6000 dolláros borsos árat egy jegyért, a London-New York távolságot 3 óra alatt tette meg a 2,04 Mach sebességgel száguldó gépen. Bár a projekt a Concorde mintegy 30 évig tartó modellciklusa alatt nem hozott egyértelmű üzleti sikert, és egy 2000 július 25-én bekövetkezett tragikus balesetet követően le is állt, ipar- és repüléstörténeti jelentősége vitathatatlan. Ennek a szenzációs „első áttörésnek“ állít emléket a Venezianico a Bucintoro 1976-tal.
![]() |
A PILLANAT, AMIKOR EGY VADÁSZGÉP ÁTLÉPI A HANGHATÁRT. KÉP: IG.SPACE |
![]() |
A CONCORDE. KÉP: THEHISTORYPRESS |
Bár dedikáltan a repüléshez kötődik, az órából nem lett „flieger“, sőt, első blikkre nem tűnik többnek átszínezett pandánál. Az 1976 megörökölte a panda jelleget a szériát elindító modellektől, miközben a krémszínű számlap körgyűrűjén és regiszterein mély tónusú éjkékre váltotta a feketét, a Hold felszínének képét számlapján megjelenítő 1969-től pedig átvette a mutatók és indexek arany színét. Az összhatás a Venezianico-hoz méltóan harmonikus, de ennél többről van szó. A lényeget a a hármasnál és hatosnál lévő gyűjtőn meg a tachymeter skála alatti részen találjuk, némi bónusszal a hátoldalon.
Aranyszínű feliratok mutatják a hármas regiszterén, hogy a stopper megfelelő időben történő elindítása után mikor érné el a gép a Mach 1 és a Mach 2 sebességet*. Ugyancsak arany sáv jelzi a hatoshoz tett tizenkét órás gyűjtő első négy órájánál a repülő ennyi időre elegendő üzemanyag-mennyiségének állását. A tachymeter skála kiegészül a sebesség csomókban mérésének lehetőségével és a felszállási sebességfokozatok (V1, V2, V3) jelölésével, a hátoldalra pedig aranyszínnel írják fel a gép hajdani célállomásait jelentő városok nevét.
A tok formája, méretezése meg a polírozott és matt felületek váltogatása az elődmodell pandákról öröklődött, ahogy a többszintes számlapelrendezés is. A sebesség mérésére szolgáló osztások továbbra is a megemelt körgyűrűn találhatók, míg a percosztás a belső számlaptárcsa alatti rész peremén kapott helyet. Viszont új a díszítés: már nemcsak a süllyesztettnek tűnő, valójában az alsó tárcsán kiképzett gyűjtők peremén látunk koncentrikus mintát, hanem a percosztásnál is. Az eddigi limitációkhoz hasonlóan a példányok sorszáma a tok kilences felőli oldalára csavarozott plaketten jelenik meg, csakhogy ehhez a modellhez egy eredeti Concorde hajtóműlapátból hasítják ki a titánlemezeket.
A gondosan megmunkált külső prémium-kategóriás szerkezet köré épül. Míg a két klasszikus panda és a Bucintoro 40 Seiko-werkkel működik, az 1976-ba – az ugyancsak a repüléshez kapcsolódó „Hold-modellhez“ hasonlóan – a Lemania 1873 NOS** kaliber került. Ez a prémium gyártók (IWC, Omega stb.) által is alkalmazott kézi húzós, 3 Hz-en működő szerkezet a maga 6,9 mm-es vastagságával még éppen elég vékony ahhoz, hogy ne kelljen monstrumot építeni köré, megbízhatósága és pontossága pedig vitán felül áll. Kétségtelenül „vintage“ darab, de sokkal jobbakat ma sem produkál az óraipar, a Venezianico történelem és hagyományok iránti elkötelezettségéhez pedig nagyon is passzol.
Gondos finiselésével és top-werkjével a Bucintoro 1976 valódi újdonságnak számít. Noha egy meglévő szérián belül született, fel sem merülhet az „újabb rókabőr“ vádja. Arányai hasonlóak, mint a műfaj etalonjának számító Rolex Daytonáé, de én a korona környékének elrendezését a koronavédők inverz formájába simuló íves nyomógombokkal organikusabbnak látom. Nem hiszek abban, hogy a drágán mért emblematikus modellek helyettesíthetőek olcsó „alternatívákkal“, de egy adott stíluson belül igenis létezik választási lehetőség. A sport-kronográfok versenyében pedig az olasz márka új kronója nagyon erős induló. A külső és belső minőségnek meg is kérik az árát, de a kétségtelenül nem kevés 4750 eurós (közel kétmillió forintos) felső-középkategóriás árat egy valóban kitűnő, sokoldalú óráért kell kifizetni. Már ha valakinek sikerül elkapnia egyet a 100-ból.
*A Mach 1 és Mach 2 a hangsebesség túllépésének fokozatait jelölő értékek. A hangesebesség egyszeres vagy kétszeres átlépése a hőmérséklet függvényében eltérő sebességhatáron következik be, mivel a hanghullámok terjedési sebességét befolyásolja a hőmérséklet.
**NOS (New Old Stock) jelzéssel a régi, de nem használt kalibereket jelölik. Az ilyen eredeti, a gyári állapottól legfeljebb a tárolásból következő elváltozásokkal terhelt szerkezetek restaurálást követően teljes értékűnek számítanak.
Órafotók és további információ: Venezianico
A Concorde-ra vonatkozó információkat az Intergalactic-nak (ig.space) köszönöm.
ADATOK
Modell |
Venezianico Bucintoro 1976 |
Funkciók |
Óra, perc, másodperc, kronográf 30 perces és 12 órás gyűjtővel |
Tok anyaga |
319L acél |
Számlap |
Háromszintes, krémfehér/kék számlap rakott indexekkel, luméval a mutatókon és indexeken |
Korona |
Barázdált, jelzett |
Rögzítés |
Bőrszíj |
Fedés |
Elöl dupla-kupolás, tükröződésmentes zafír, hátul zafír |
Átmérő |
42 mm |
Fültől fülig |
49 mm |
Fülek között |
20 mm |
Vastagság |
13,1 mm kristállyal együtt |
Kaliber |
Lemania 1873 NOS – teljes körűen restaurált kézi húzós |
Frekvencia |
3 Hz (21600 féllengés/óra) |
Járástartalék |
~ 41 óra |
Vízállóság |
100 m |
Ár |
4750 euró |
0 Megjegyzések