Ad Code

Responsive Advertisement

INNEN-ONNAN

6/innen-onnan/ticker-posts

VENEZIANICO BUCINTORO 1969 – MÉG EGY ÚR AZ ŰRBŐL

 


A „bucintoro“ annak a gyors és elegáns lagúnahajó típusnak volt a neve, amelyen a velencei dózsék megnyitották az éves evezőversenyt.


A gyártók folyton igyekeznek felidézni a múltat. Népszerűek a régebbi modellek reinkarnációi, de még keresettebbek az olyan órák, amelyekhez valamely történet kapcsolható. Az olasz Venezianico mindegyik szériájának létezik valamilyen történelmi/építészeti/művészeti kötődése. Nem a saját korábbi modelljeiket idézik meg, hanem magát a történelmet. Kíváncsi vagyok, hogy ezt meddig lehet izzadságszagú erőlködéstől mentes ötletekkel bírni, de egyelőre könnyed eleganciával hozza a formáját a cég.


BUCINTORO - A SZÉRIA

 
BUCINTORO - A HAJÓ. KÉP: IEZZIANDPARTNERS

A Bucintoro sorozat kitűnő panda és inverz panda kronográfjai esetén a kötődést a széria neve adja. A „bucintoro“ annak a gyors és elegáns lagúnahajó típusnak volt a neve, amelyen a velencei dózsék megnyitották az éves evezőversenyt, melyet ma „Regata Storica“ (Történelmi Regatta) néven ismerhetünk. A sorozat 100 méterig vízálló kronói a Seiko oszlopkerekes, vertikál-kuplungos, megbízható NE88A jelű automatájával működnek, az áruk 1595 euró, azaz mai áron 633 ezer forint. Ám a sorozat egyik modellje egyedi külsővel és belsővel(!), valamint még több történelmi kötődéssel bír.


BUCINTORO 1969 CHRONOGRAPHE LIMITED EDITION


Az 1969-es évszámot utótagként viselő, 69 darabos limitált kiadású modell a Holdra szállást ünnepli. Az ízléssel és profizmussal megalkotott külsőnél talán még lényegesebb, hogy az óra nem a szériatársak Seikójával működik, hanem külön szerkezetet kapott. A cég emberei felkutattak eredeti „Lemania 1837“ szerkezeteket, és 69 darabot sikerült nagy műgonddal restaurálni. Ezek a példányok kerültek a Bucintoro 69-ek tokjaiba. A Lemania 1837 egy legendás, kézi-húzós kronográf werk, amelynek változatait a legnevesebb gyártók is alkalmazták óráikban; az Omegától a Patek Philippe-ig terjed a Lemania híveinek listája. A Holdat megjárt, híres Omega Speedmaster is ilyen kaliberrel (Omega 321 néven) működött, és a mai Speedmaster Moonwatch Professional-ben is a Lemania werkjének szilícium hajszálrugóval és co-axiális gátszerkezettel módosított változata ketyeg. A Bucintoróban a szerkezet 21600-as lengésszámmal működik, a járástartalék 40 óra.


BALRA A BUCINTORO, JOBBRA AZ OMEGA WERKJE. JOBB OLDALI KÉP: OMEGA

A 316L acélból készített, az oldalán lévő plaketten sorszámozott tok 42 mm átmérőjű, de csupán 11,7 mm vastag, köszönhetően többek között a Lemania zseniális werkje méreteinek is. A vastagságot némileg emeli a számlap dobozos zafírkristály fedése, de az így összesen 13,6 mm vastag óra kényelmesen viselhető akár átlagos méretű csuklón is. Az összetett és gondosan kidolgozott tok javarészt szálhúzott, matt felületű, kivételt képez az élek letöréseinek polírozottsága. A gombok közül a barázdált korona matt, a kronográf kezelőszervei, amelyek harmonikusan illeszkednek a koronavédőkké ívelő tokfülek oldalába, keretükkel együtt polírozottak. A hátoldalon ugyancsak zafírkristályt találunk, ami látni engedi a felújított történelmi szerkezetet.


 

A számlap alapját a holdfelszín egy részletének dombornyomott mását ábrázoló, „holdszürke“ lap képezi, erre helyezik rá a fekete, sunburst csiszolású, selyemfényű számlapot, szabadon hagyva egy keskeny sávot az enyhe szögben emelkedő flench ring és a számlap középső részének széle között. E keskeny sávban és a segédszámlapok áttört köreiben előtűnik az alaplap háromdimenziós mintázata, ami sajátos kontrasztot teremt a számlapon. A számlap „szendvics“ szerkezete hangsúlyosan, de nem túltolva a stílust utal a Holdra szállás ünnepelt eseményére. A kör alakú segédszámlapok belső íve polírozott, a színük megegyezik a mutatók és az indexek óarany színével. Ez a kvázi keret szemből alig észrevehető, csupán a csukló mozgatásakor tűnik fel. Ízléses és esztétikus megoldás. Az egyenes karmutatókkal azonos színű, letörésekkel izgalmasabbá tett, hosszanti irányban bemélyített indexek túlnyúlnak a számlapon a holdfelszín mintázatot látni engedő sáv fölé. Lebegő voltuk finom árnyjátékkal gazdagítja a számlap látványát.


 

A számlapot körülfogó „flench ringre“ került a tachymeter festett fehér osztása, és a számlap különlegessége, az óarany színnel megfestett „visszaszámláló“, amely a nevezetes rakétakilövés utolsó 10 másodpercére utal. A külső holdfelszín-sávon további, fehérrel festett jelzések láthatók az óramutató járásával megegyező irányban haladva T40-től T15-ig, amelyek az indítás kilövés előtti szakaszait jelölik. T10-nél kezdődik a tényleges visszaszámlálás, T5-nél a hajtómű beindítása (ignition), és a nullához érve az indítás pillanata (launch). Mindez persze csupán dísz, de azért semmi sem akadályozhatja meg a vásárlót abban, hogy a kronográf másodpercmutatóját követve gondolatban végigjátssza a folyamatot.



 

A számlap egyetlen hiányossága a dátumablak hiánya. Jóval egyszerűbb órákon is értesülhetünk az aznapi dátumról, aminek hasznossága a napi használat során megkérdőjelezhetetlen. Más kérdés, hogy dátumablak nélkül semmi sem bontja meg a számlap szimmetriáját, s ez mégis csak harmonikusabb összképet eredményez. Mindenki eldöntheti, számára mi a fontos és mi hiányzik. Az óra stílusos, van története, kötődése, az alkalmazott kaliber első osztályú prémium termék, a kidolgozás minősége magas színvonalú. És az ára is az, mivel jelenleg 4500 euróért lehet hozzájutni. Illetve nem lehet, mivel augusztus 16-án, amikor megnyitották az értékesítést, 8 (azaz nyolc) perc leforgása alatt elfogyott mind a 69 példány. Pedig az 1 millió nyolcszázezer forint körüli ár nem a microbrandekre jellemző árkategóriába tartozik, hanem masszívan középkategóriás. Úgy tűnik, a Venezianico ezzel a modellel büszkén kihúzta magát. Mondom én...



Képek: Venezianico 

*A top kategóriás szerkezeteket gyártó svájci Lemania 1884-es alapításától önállóan működött, majd 1932-ben az Omegával és a Tissot-val közösen megalapították az SIHH csoportot. A kvarcválság hatására a Lemania újra önállósult és Nouvelle Lemania néven működött tovább egészen 1992-ig, amikor is a Breguet felvásárolta.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Ad Code

Responsive Advertisement